education - חינוך  



נושא המראות

בחטיבה לגיל הצעיר ע"י מכללת דוד ילין בירושלים

אוקטובר - דצמבר, 2006

תיעוד: לאה נאה מנהלת החטיבה, ושרית רביד, מנהלת האתר.


חברות הצוות שלקחו חלק בעשייה הן:
רונית גור אריה מחנכת כיתה ב'; לירון אהרוני מחנכת כיתה א'; ציפי אנגלהרט גננת גן חובה וזהבה אלמודאי הסייעת; ענת בנבנישתי גננת גן צעיר ואתי תורג'מן סייעת; עידית פלולי גננת רוטציה ומורה מחליפה בכיתות; דפנה פסקנזר מדריכה פדגוגית מטעם המכללה; רוז טל שעיבדה עם הצוות את ההכללות בנושא המראה; קרן עדיקה, מירב בן שטרית ותהילה שניצר שלקחו חלק בעשייה.

 פינת מראות בחטיבה



מבוא לנושא
ההיבטים של המראה בחטיבה
הכללות בנושא המראה
תכנון הנושאים לכל כיתה:
כיתה ב'
כיתה א
גן חובה
גן צעיר
המראות המספרות על הנעשה בחטיבה
ביקור הסופרת דליה ארדון
היצירות שנלמדו בחטיבה





מבוא לנושא
כחודש לפני הכנסת המַראות לכיתות נפגשו חברות הצוות עם רננה, ראש המרכז לספרות ילדים במכללת דוד ילין, כדי לדון על הנושא מההיבט הספרותי.
הצוות הכיר את המאגרים באתר האינטרנט "טיול עם מראה" - את השירים והסיפורים, יצירות האמנות, הטקסטים המדעיים ואת ההצעות לפעילויות. הם נחשפו לאפשרויות להפגיש את הילדים בכיתות עם הפן הלשוני באמצעות הפתגמים ולהכיר מעט את הפן התרבותי באמצעות אמונות טפלות הקשורות למראות.
במשך כשבועיים הוקדשה לעבודה בנושא המַראות שעה ביום בכל כיתה.
ההכנה עם הצוות היתה במשך כמה שבועות והתקיימו שתי ישיבות מרוכזות לצוות כולו.







ההיבטים של המראה בחטיבה
לילדים הצעירים בחטיבה שימשה המראָה קודם כל להיכרות עם "עצמי וגופי". הם התבוננו על עצמם וראו את השינוי במראֶה שלהם על פי מצבי הרוח המשתנים, אך בכל זאת למדו ש"אני נשאר אני".

הצוות התמקד בהיבטים אלה של המראה:
א. המראה בספרות - עסקו במאמר המראה בספרות ילדים שבו מוצג הראי ככלי להעברת מסרים שונים, ולא רק "איך אני נראה במראָה". המראה - המראה הפנימית - יכולה להיות כלי שמבטא פחדים או שמשקף דימוי עצמי. המראה יכולה לשמש לילדים אמצעי כדי לראות מה שהם רוצים להיות.
ב. היכרות עם המראה - כחפץ, מראה מול מראה, כפילות, עיוות וכו'.
ג. תכונות המראה - תכונות פיזיקליות של המראה.
ד. מראות בטבע - השתקפויות בשלוליות וכו'.
ה. מוטיב המראה בסיפורי עם.







הכללות בנושא המראָה
כאשר חברי הצוות נפגשו שוב הם בנו בתהליך חשיבה משותפת, בעזרתה של רוז טל, את ההכללות בנושא המראה הכללות בנושא המראה:
1. מהי מראה - מכשיר אופטי פשוט בעל משטח חלק, בדרך כלל, של זכוכית או מתכת היוצר דמות לפי חוקי ההחזרה של האור.
2. למראה שימושים רבים בחיי היומיום.
3. קיימים סוגים שונים של מראות שמחזירות תמונות שונות (מראה קמורה, קעורה, שטוחה).
4. המראה משמשת ככלי מטאפורי בראייה עצמית. מושגים רבים בפסיכולוגיה נתמכים ומתבססים על תכונותיה.
5. המראה משמשת כאמצעי וכחלק ממכשירים אופטיים בתחומי המדע.
6. מספר תכונות של המראה באות לידי ביטוי בטבע (סנוור, השתקפות).
7. המראה מופיעה בהקשרים של ספרות, תרבות ואמנות.







תכנון הנושאים לכל כיתה:

כיתה ב'
מחנכת: רונית גור אריה
פתיחה - סיעור מוחין - מראָה. ממגוון המילים שהתקבלו הכנו טבלה למיון לפי קטגוריות. הגדרנו את המושג מראָה עם הילדים, ולאחר מכן חיפשנו את ההגדרה המדעית.
כתב ראי - מהו כתב ראי ומי המציא אותו?
פעילות: כל ילד קיבל קטע מהסיפור "שלגיה ושבעת הגמדים" מאת האחים גרים בכתב ראי ובעזרת הראי פענח את הקטע.
כתיבת סיפור - כל ילד בחר תמונה ממגוון תמונות שבהן מופיע ראי וכתב סיפור בעקבות התמונה.
השתקפות במים - הילדים גזרו מעיתוני טבע תמונות של השתקפות עצמים ובעלי חיים במים, זאת לאחר שלמדו כיצד נוצרת השתקפות. לאחר מכן כל ילד בחר תמונה וצייר אותה.
פינת ספרים - הכנו בכיתה פינה ובה היו ספרים שהביאו הילדים בנושא מראות, וכן תערוכה של מראות ממגוון גדול שהביאו הילדים.
סוגי מראות - למדנו מהי מראה שטוחה/קעורה/קמורה והשימושים של כל אחת מהן.
הכנו פריסקופ - בעזרת שני מכלי חלב ריקים וטפט מראה. נעזרנו בהוראות של תמיר ראונר במאמרו להציץ מבלי להיפגע (בתוך רבעון "עיניים", גיליון מספר 3, נובמבר 1995, מַרְאָה, אגף הנוער, מוזיאון ישראל, ירושלים, עמ' 51).
דיוקן עצמי - כל ילד התבונן בדמותו במראה ולאחר מכן צייר דיוקן עצמי.
התבוננו ביצירות אמנות שציירו ציירים וחיפשנו בהן מראות או השתקפות במראה. ניסינו לצייר עצם ואת ההשתקפות שלו. חלק מהילדים גילו עד כמה משימה זו מורכבת.





כיתה א'
מחנכת: לירון אהרוני

לימוד השיר "חבר בראי" מאת דתיה בן דור.
פעילות חווייתית עם מראה - התבוננות בחפצים מזוויות שונות בעזרת המראה:
כל זוג תלמידים קיבל מראה והניח אותה במקום כלשהו, מול חפץ לדוגמה. הם דנים בשאלה: "מהי מראָה ולמה היא משמשת?"
לסיום הפעילות - קריאה של השיר "מול הראי יעל עומדת" מאת נירה הראל וכתיבה בעקבות החוויה.
סוגי מראות - מראה קמורה ומראה קעורה מה רואים בכל אחת מהן ולְמה הן משמשות. הכנת מראות קעורות וקמורות בעזרת פלסטלינה ונייר כסף.
סיפור המעשייה - "שלגיה ושבעת הגמדים" מאת האחים גרים. שיחה ויצירה בעקבות השאלה: האם "יפה" זה הכול?
כתב ראי/כתב סתרים - מהו כתב ראי, לְמה הוא משמש?
עבודה על דיוקן עצמי בעקבות הדיוקן של ליאונרדו דה וינצ'י והכנת דיוקנאות.
" פעילות סיום - קישוט ויצירה של מראות אישיות. (להרחבה: מראה מיוחדת).








גן חובה
גננת: ציפי אנגלהרט, סייעת:זהבה אלמודאי
1. המראה מהי? - על סוגיה ושימושיה השונים.
2. ראי הנפש - שיקוף מצבים חברתיים ורגשיים הנובעים מסיטואציות אמיתיות שעולות במהלך היומיום בגן. השתקפותם ופתרונם.
3. מראות בטבע - שלוליות, מים והשתקפות.
4. לימוד מושגים: קמור, קעור, בבואה, השתקפות, סימטרייה, שטח, כפילות.
5. בניית קליידוסקופ1
6. המראה בספרות ילדים-הילדים נפגשו עם מספר יצירות ספרותיות.
7. המראה באמנות - תמונות שמתארות השתקפויות שונות.
8. ציור דיוקן עצמי באמצעות מראה בהדרכת הגננת ציפי.







גן צעיר
גננת: ענת בנבנישתי, סייעת: אתי תורג'מן
פעילות 1 - הקראת הסיפור "הברווזון המכוער" מאת הנס כריסטיאן אנדרסן ודיון בעקבות השתקפותו של הברווזון במי האגם. הילדים בפעילות זו, נחשפו למושג השתקפות והבינו כי בהשתקפות שלנו אנו למעשה רואים את עצמנו.
פעילות 2 - העברת מראה קטנה מילד לילד. הילדים ביקשו לציין איזה חלק בפנים משתקף אליהם מהמראה. בעקבות פעילות זו הילדים הכירו מקרוב את פניהם וחזרו על שמות חלקי הפנים באופן מילולי.
פעילות 3 - הסתכלות במראה גדולה וציור "עצמי" בעקבות ההתבוננות. בעקבות פעילות זו הילדים הכירו את חלקי גופם ואת הקשר ביניהם, חיזקו את מושגיהם לגבי דימוי הגוף וניסו לצייר את עצמם, על פי מה שראו במראה.
פעילות 4 - הקראת הסיפור "שלולי" מאת מירה מאיר ודיון בעקבות הדמות שלולי המוצגת בסיפור. באמצעות הסיפור הילדים הבינו כי הדמות הנשקפת אליהם מתוך המים היא בעצם הדמות שלהם. כמו כן הילדים נחשפו לתופעות טבע שונות שבהן מתרחשת השתקפות: שלוליות, אגמים, והתנאים להיווצרות השתקפות (מזג אוויר, רוח).
פעילות 5- הקראת הסיפור "רותי בראי" מאת דליה ארדון ודיון בעקבות הגילוי של רותי... הילדים חיזקו את הבנתם לגבי הדמות המשתקפת אליהם מהראי וכמו כן בעזרת סיפור זה, פיתחו את עולמם הדמיוני.
השמעת השיר "חבר חדש בראי" מאת דתיה בן דור והפעלה בתנועה בעקבות השיר.
כל שני ילדים עמדו אחד מול השני, כשילד אחד בתפקיד "הילד" והילד השני בתפקיד "המראָה". הילדים חיקו את התנועות של החבר שעמד מולם ונהנו רבות מהשיר.
פעילות 6 - הבנת המושג סימטרייה תוך כדי התנסות מוחשית באמצעות מראות שונות, אביזרים וציורים מתאימים. הילדים ציירו את חציו האחד של דבר-מה. הם העמידו את המראָה על הציור בכיוונים שונים ובדקו מהו הדבר השלם שהתקבל.
פעילות 7 - ראי מעוגל - הילדים נחשפו לסוג נוסף של ראי - ראי מעוגל, וגילו מה קורה לחפצים שמניחים בסביבת הראי המעוגל, איך נראית ההשתקפות של חפצים אלו.







המראות המספרות על הנעשה בחטיבה
שאלות על מראות מראות בטבע לוח קיר עם תמונות מתוך ספרים
ילדים כותבים סיפורים חוברות סיפורים תלמידים בודקים סימטרייה
מראה מזכירה לי... כותבים דברים על המראה. ילדי הגן עם תהילה
בפעילות להכרת
המושג סימטרייה.







ביקור הסופרת דליה ארדון

לסיכום נושא המראות, התארחה בחטיבה הסופרת דליה ארדון שכתבה את הספר "רותי בראי".
דליה הפגישה את הילדים עם הספר באמצעות מצגת שקפים, ענתה על השאלות ששאלו הילדים ותיארה בפניהם את תהליך כתיבת הספר.
עבור הילדים הייתה זו חוויה מיוחדת ומעשירה.







היצירות שנלמדו בחטיבה
הילדים למדו סיפורים בכיתות וגם שמעו סיפורים נוספים בבואם לשעת סיפור בספרייה, כגון: כתות א'-ב' האזינו למפרשיות מאת נורית זרחי, לחולצת האריה מאת אורי אורלב, להנסיכה הצועניה מאת פיבי גילמן ולספור על טפיר מאת רוני חפר.
ילדי הגנים האזינו לסיפורים: היום הרע של טובה מאת אלונה פרנקל, להוריד את הירח מאת ג'ונתן אמט, פו הדב מבקר אצל ידיד טוב מאת א"א מילן.


  תערוכת ספרים בחטיבה

                         

אח תאום לי בראי, זיוה ברון-דינס, מתוך: אח תאום לי בראי, מסדה, 1980.
אני עם עצמי, מיכל סנונית, מתוך: מסיבה משפחתית, ספרית מעריב, 1992.
בשלולית, מירה מאיר, מתוך: מסיבה של עננים, כנרת, 1992.
דניאל במראה, שמשון חלפי, מתוך: ספר דניאל, שמש, 1997.
הברווזון המכוער, הנס כריסטיאן אנדרסן 2.
היום הרע של טובה, אלונה פרנקל, ביתן-לוין אפשטיין מודן, 1979.
הנסיכה הצועניה, פיבי גילמן, הד ארצי-שבא, 1999.
הראי, א"א מילן, מתוך: פעוטים היינו, מחברות לספרות, 1961.
הראי, רנה בן-שחר, מתוך: שלושה מכל דבר, כנרת, 1997.
חבר חדש בראי, דתיה בן-דור, מתוך: הספר הגדול של דתיה בן-דור, עם עובד, 1993.
חולצת האריה, אורי אורלב, כתר, 2000.
ילד רע, דודו דותן, מתוך: המון אבא, ביתן, 1998.
כשדודי שמחה מתגלח, ע. הלל, מתוך קול דודי שמחה, הקיבוץ המאוחד, 1976.
כדור הבדולח, מתוך: אגדות האחים גרים, היפהפיה הנרדמת ועוד 34 אגדות אחרות (תרגום: חנה לבנת), מחברות לספרות 1990.
להוריד את הירח, ג'ונתן אמט , כנרת, 2004.
מול הראי יעל עומדת, נירה הראל, מתוך: תעשי מה שאני אומרת, עם עובד, 1998.
מי הילד בראי? מאשה קלו, מתוך: הפתעות בשקיות, כרטא, 1995.
רותי בראי, דליה ארדון, ספרית פועלים-הקיבוץ המאוחד, 2005.
מפרשיות, נורית זרחי , הקיבוץ המאוחד, 1993.
פו הדב מבקר אצל ידיד טוב, א"א מילן, יבנה, 1968.
רותי בראי, דליה ארדון, ספרית פועלים-הקיבוץ המאוחד, 2005.
שד במראה, שלומית כהן אסיף, מתוך: לפעמים בגשם לפעמים בלב, כתר, 1990.
שלגיה ושבעת הגמדים, האחים גרים, מתוך: שלגיה ועוד 30 אגדות אחרות) תרגום: חנה לבנת), מחברות לספרות, תל אביב, 1997.
שלולי, מירה מאיר, כתר, 1977.


רשימות ספרים בנושא מראות והשתקפויות תוכלו לראות באתרים אלה:
הספרייה של מכללת דוד ילין
טיול עם מראה










___________
1 אפשר לראות כיצד גם תלמידי בית הספר ע"ש זאב ז'בוטינסקי בבית שמש בנו קליידוסקופ.
2 לגבי אנדרסן, כל הזמן יוצאות מהדורות חדשות ולכן קשה לציין.
יש נוסח עברי של לוין קיפניס, באיורים של ליאת בנימיני-אריאל, הוצאת מודן, 1989.
יש גם קובץ שנקרא: אגדות הנס כריסטיאן אנדרסן )בתרגום ועיבוד של עפרה דלמן-דשא ואיורים של זמי שטיינוביץ), הוצאת דני ספרים, 1999.









נקרא על היסודות התאורטיים שעליהם מבוסס האתר נקרא מדברי מורים ותלמידים שטיילו עם מראה נברר את יחסנו למראה ונתאר את המשתקף בה נראה כיצד אמנים מביעים את יחסם למראה נלמד על מראה בתרבויות שונות, בספרות, באגדה ובקולנוע נכיר תופעות הקשורות במראות מסוגים שונים נקרא על מכשירים שיש בהם מראות ונמציא המצאות הקשורות במראות (בהכנה) נפתור חידות ונתנסה במשחקי מראה (בהכנה)
תאריך עדכון אחרון:29/05/2007